Uz 44. Osorske glazbene večeri, 16. srpnja–18. kolovoza
Pozdravnim riječima gradonačelnice Malog Lošinja Ane Kučić i uvodnim govorom ministrice kulture RH Nine Obuljen Koržinek otvorene su u osorskoj crkvi Uznesenja Blažene Djevice Marije 16. srpnja 44. Osorske glazbene večeri (OGV), jedini otočki nacionalni festival koji je utemeljio televizijski redatelj Daniel Marušić (1931–2009).
Ideja utemeljitelja bila je revitalizirati drevni i slikoviti gradić Osor, koji obiluje brojnim arheološkim nalazima, a smješten je na prevlaci otoka Cresa i Lošinja i u njemu je nekadašnja katedrala Marijina uznesenja sagrađena u 15. st. Danielu Marušiću uspjelo je 1976, uz stručnu pomoć koju mu je na početku pružio glazbeni pisac, violist i pedagog Zlatko Stahuljak (1933), započeti glazbeni festival programski usmjeren na izvođenje hrvatske glazbe i praizvođenje djela hrvatskih autora na koncertnim programima koji uključuju vrhunske partiture svjetskih majstora. Osim glazbenih sadržaja Marušić je posebnim marom osmislio i Perivoj skulptura s temom glazbe, koji sadržava relevantne skulpture hrvatskih kipara, te postavljanjem bisti hrvatskih skladatelja na gradske zidine i osiguravanjem umjetničkih slika hrvatskih umjetnika koji su oslikali sve postaje križnog puta, a trajno su izložene u osorskoj crkvi, ostvario je taj vizionar hrvatske kulture jedinstveni spoj vizualnih i glazbene umjetnosti. Tako je, zahvaljujući upravo Danielu Marušiću, Osor zaživio kao novovjeko okupljalište glazbenika u muziciranju kojih uživaju malobrojni osorski stanovnici i njihovi brojni ljetni posjetitelji, uglavnom smješteni u kampovima i pretežno inozemni turisti.
Andrey Gugin na Cresu / Snimio Sandro Tariba
Sve te zasluge osigurale su da u povodu desete obljetnice smrti utemeljitelja ovogodišnje 44. OGV budu njemu posvećene. Festival, čiji je umjetnički voditelj oboist Branko Mihanović, okupio je petnaest koncerata, deset večeri s nastupima hrvatskih i pet s muziciranjem stranih solista i manjih komornih ansambala, a organizaciju je osigurala Hrvatska udruga OGV s Josipom Nalisom kao predsjednikom i izvršnim producentom, Matkom Matijom Marušićem kao tajnikom udruge te timom u kojemu su surađivali Iva i Lovro Marušić i Helena Telen.
Izvođenje djela hrvatskih skladatelja primano je s oduševljenjem, i to već od otvaranja festivala na kojemu su Muški zbor HRT-a i solisti Domagoj Dorotić, Ljubomir Puškarić i Leon Košavić s dirigentom Vetonom Marevcijem sjajno izveli velebnu Missa Dalmatica Franza von Suppéa. Nadalje, praizvedeno je pet djela, festivalskih narudžba financiranih novcem Ministarstva kulture, od kojih se glazbenom zanimljivošću ističu skladba Tu alma y la mia za flautu i klavir Dubravka Palanovića, u nadahnutoj izvedbi Renate Penezić i Zrinke Ivančić Cikojević, te komorna opera Olje Jelaska U potrazi za plavom pticom u izvođenju vrsnih solista, Lidije Horvat Dunjko, Irme Dragičević, Tanje Ruždjak, Martine Menegoni, Siniše Galovića, Matije Meića i Tonija Nežića uz pratnju ansambla Cantus pod ravnanjem Berislava Šipuša. Virtuoznost i istinsko razumijevanje kojima je ruski pijanist Andrej Gugnin interpretirao Osam studija za glasovir Borisa Papandopula ili pak odlična usklađenost sjajnih glasova u izvedbi zborske skladbe Noć Vatroslava Lisinskog, koju su u repertoar uključili članovi britanskog vokalnog okteta Voces 8, ujedno i najposjećenijeg ovoljetnog koncerta, dokazi su doista vidovite osmišljenosti osorskog festivala, koji od samih početaka i inozemnim glazbenicima daje u zadatak izvođenje hrvatske glazbe.
Izbor hrvatskih solista, od koji su osobito gitarist Krešimir Bedek, već spomenuta flautistica Renata Penezić s pijanisticom Zrinkom Ivančić Cikojević te violinistica Katarina Kutnar i pijanistica Katarina Krpan tehničkim bravurama i muzikalnim izvedbama zahtjevnih programa osvjetlali lice hrvatske reproduktivne reprezentacije, potvrđuje želju da OGV trajno čuva reputaciju respektabilna ljetnog festivala. Doda li se tomu i sudjelovanje Zagrebačkog kvarteta, sastava koji u svojoj stotoj godini postojanja s novim primašem Martinom Krpanom, uz starije članove, violinista Davora Philipsa, violista Hrvoja Philipsa i violončelista Martina Jordana, potvrđuje visoku razinu komornog muziciranja, hrvatskim je glazbenicima moguće uputiti pohvale jednako glasne kao i one koje su si osigurali vrsni gosti iz inozemstva.
Uz već spomenute, publika je zdušno pljeskala puhačkom kvintetu Acelga iz Njemačke, a pravi delirij oduševljenja izazvao je Ansambl Janoska iz Beča. Braća Ondrej, Roman i František Janoska (dvije violine i klavir) te šogor im Julius Darvas na kontrabasu s toliko su iskonske muzikalnosti i bravure predstavili repertoar s najnovijeg CD-a u izdanju DGG pod naslovom Revolution: Janoska Style meets Beatlemania da je uključivanje glazbenika koji zastupaju nove trendove iz kategorije fuzije i cross-overa bilo ne samo opravdano nego i za slušatelje nadasve osvježavajuće.
U završnici festivala nastupili su još pijanist Goran Filipec, trio u kojem su se udružile Vlatka Peljhan, violina, Alja Mandić, violončelo i Mia Elezović, klavir, pijanistica iz Švicarske Rahel Senn, te na samu kraju The Illyrian Consort s umjetničkim ravnateljem violinistom Bojanom Čičićem i čembalistom Franjom Bilićem, zaključivši u velikom stilu provjerenih vrijednosti ovoljetne glazbene svečanosti u bajkovitom Osoru.
665 - 666 - 12. rujna 2019. | Arhiva
Klikni za povratak